Mija rok od uruchomienia Programu Czyste Powietrze
We wrześniu 2018 r. ruszył rządowy prospołeczny program priorytetowy Czyste Powietrze, który potrwa do 2029 r. To pierwszy w historii Polski tak szeroki program rządowy związany z poprawą jakości powietrza, w ramach którego możliwe jest udzielenie wsparcia dla termomodernizacji domów jednorodzinnych oraz wymiany starych źródeł ogrzewania. Jego najważniejszym celem jest ograniczenie emisji do atmosfery szkodliwych substancji, które powstają na skutek ogrzewania domów jednorodzinnych słabej jakości paliwem w przestarzałych domowych piecach. Program Czyste Powietrze ma służyć przede wszystkim poprawie stanu powietrza w Polsce poprzez: zwiększenie efektywności energetycznej jednorodzinnych budynków mieszkalnych, a także poprzez zmniejszenie emisji pyłów i innych zanieczyszczeń do powietrza – zarówno w budynkach istniejących, jak i w budynkach nowo budowanych. Dofinansowując budynki nowo budowane osiągamy „uniknięcie emisji zanieczyszczeń do powietrza” – poprzez aktywizację mieszkańców do zakupu lepszych źródeł ciepła oraz do budowy domów o wyższym standardzie energetycznym.
Zysk dla środowiska, ulga dla portfela. Dlaczego warto ubiegać się o dofinansowanie.
Przypominamy, że adresatami programu Czyste Powietrze są właściciele lub współwłaściciele jednorodzinnego budynku mieszkalnego, bądź wydzielonego w budynku jednorodzinnym lokalu mieszkalnego z wyodrębnioną księgą wieczystą oraz osoby, które uzyskały zgodę na rozpoczęcie budowy jednorodzinnego budynku mieszkalnego, a budynek nie został jeszcze przekazany lub zgłoszony do użytkowania. Mogą oni wnioskować o dotacje lub pożyczki przeznaczone na wymianę źródła ciepła oraz prace związane z termomodernizacją.
Najwyższe dofinansowanie w ramach programu Czyste Powietrze otrzymują osoby o najniższych udokumentowanych dochodach. Wysokość wsparcia waha się od 15 − 90 % kosztów kwalifikowanych inwestycji. Wnioskodawcy, których średni miesięczny dochód na osobę w gospodarstwie domowym kwalifikuje do grupy VII, intensywność dofinansowania jest uzależniona dodatkowo od osiągniętego przez wnioskodawcę lub wnioskodawcę i małżonka rocznego dochodu stanowiącego podstawę do opodatkowania za wskazany rok podatkowy poprzedzający datę złożenia wniosku. Korzystając z programu można otrzymać zwrot części poniesionych kosztów.
Maksymalny możliwy koszt, od którego liczona jest dotacja to 53 tys. zł.
Minimalny koszt kwalifikowany projektu to 7 tys. zł.
ULGA TERMOMODERNIZACYJNA
Ulga termomodernizacyjna jest to nowa ulga dla właścicieli budynków jednorodzinnych, którą będzie można odliczyć w zeznaniu PIT już w kolejnym roku. Z ulgi mogą skorzystać właściciele lub współwłaściciele budynku jednorodzinnego, którzy opodatkowują swoje dochody według skali podatkowej lub według jednolitej 19% stawki podatku liniowego lub opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Osoby posiadające budynek bez prawa własności nie mogą odliczyć ulgi. Przysługuje ona jako odliczenie od dochodu wydatków na termomodernizację budynków jednorodzinnych. Odliczenia dokonać można w pełnej kwocie wydatku (tyle ile wydajesz – tyle odliczasz od dochodu). W przypadku chęci odliczenia wydatków od podatku przy jednoczesnym skorzystaniu z dofinansowania w ramach Programu Czyste Powietrze należy pamiętać o tym, że odliczeniu nie podlegają wydatki w części w jakiej zostały sfinansowane/dofinansowane ze środków NFOŚiGW bądź WFOŚiGW lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie. Odliczenie obejmuje wydatki na zakup materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego – dotyczy to zarówno termomodernizacji jak i wymiany źródeł ciepła.
Program przewiduje dofinansowania m.in. na:
- wymianę starych źródeł ciepła (pieców i kotłów na paliwa stałe) oraz zakup i montaż nowych źródeł ciepła, spełniających wymagania programu,
- docieplenie przegród budynku,
- wymianę stolarki okiennej i drzwiowej,
- instalację odnawialnych źródeł energii (kolektorów słonecznych i instalacji fotowoltaicznej),
- montaż wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła.
Zainteresowanie programem w województwie mazowieckim jest niezmiennie duże.
ilość wniosków | 9 236 szt. |
kwota wnioskowana w formie dotacji | 154 740 386 zł |
kwota wnioskowana w formie pożyczki | 32 904 271 zł |
ilość wniosków pozytywnie rozpatrzonych | 5 465 szt. |
kwota w formie dotacji | 93 239 690 zł |
kwota w formie pożyczki | 4 631 157 zł |
ilość wygenerowanych umów | 4 122 szt. |
kwota dofinansowania w formie dotacji | 66 521 657 zł |
kwota dofinansowania w formie pożyczki | 2 471 541 zł |
Zdecydowanie najwięcej wniosków w województwie mazowieckim składanych jest na montaż źródła ciepła (zarówno wymiana w budynkach istniejących oraz zakup nowych w budynkach nowobudowanych). Liczba tych wniosków stanowi 47 % wszystkich składanych do tej pory. Kolejną grupę pod względem ilości stanowią wnioski kompleksowe tj. obejmujące swym zakresem zarówno montaż źródła ciepła jak i termomodernizację budynków, dotyczą tylko budynków istniejących i stanowią niemalże 40 % wszystkich wniosków. Natomiast wnioski składane wyłącznie na termomodernizację stanowią 6 % wszystkich składanych wniosków.
Obecnie program wchodzi w kolejne fazy modyfikacji, zależy nam przede wszystkim na zwiększeniu jego efektywności. Od lipca 2019 r. kilkaset urzędów na Mazowszu na zasadzie pilotażu zostało włączonych do programu. W Urzędach powstały Punkty konsultacyjne Programu Czyste Powietrze, gdzie urzędnicy pomagają w wypełnianiu wniosków, przejmą również bieżący kontakt z beneficjentami, którzy mogliby składać korekty i uzupełnienia. Wszystkie te działania mają na celu maksymalne uproszczenie procesu ubiegania się o dofinansowanie tak, aby program był dostępny dla wszystkich bez wyjątku.
Lista urzędów, gdzie m.in. można złożyć wniosek otwórz
Najczęstsze błędy pojawiające się przy składaniu wniosków w ramach Programu Czyste Powietrze
- Trzeba pamiętać, że nie wystarczy wysłać wniosek drogą elektroniczną. Niezbędne jest wydrukowanie wniosku, podpisanie i wysłanie wraz załącznikami do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
- Po wysłaniu elektronicznej wersji wniosku na Portalu Beneficjenta, wielu wnioskodawców poprawia wniosek przed wydrukowaniem wersji papierowej, którą podpisuje i składa w siedzibie Funduszu. Należy pamiętać, aby nie dokonywać żadnych zmian w formularzu wniosku po wysłaniu wersji elektronicznej.
- brak wysłania wersji elektronicznej wniosku,
- błędna data zakończenia zadania dla przedsięwzięć dla budynków nowobudowanych. Należy pamiętać, iż zakończenie przedsięwzięcia w takim przypadku nie może być później niż 31.12.2019 r.
- błędnie określony Wnioskodawca. Osoba, która nie jest właścicielem/współwłaścicielem domu nie może być Wnioskodawcą.
- Osoby, które złożyły swoje wnioski po 1 lipca 2019 roku muszą pamiętać, że koszty przedsięwzięcia nie mogą zostać poniesione przed dniem złożenia wniosku o dofinansowanie z wyłączeniem dokumentacji projektowej i audytu energetycznego, które mogą być wykonane wcześniej.
- Z uwagi na liczne błędny w wyliczaniu dochodów należy korzystać z kalkulatorów, które zamieszczone są na stronie internetowej w Portalu Beneficjenta w zakładce: wymagana dokumentacja.
- Uproszczony druk wniosku o płatność, który znajduje się na stronie internetowej w Portalu Beneficjenta w zakładce: wymagana dokumentacja może być wykorzystywany przez wszystkich beneficjentów Programu, którzy podpisali umowę o dofinansowanie z WFOŚiGW w Warszawie – również tych, którzy w swoich umowach o dofinansowanie mają załączone inne, bardziej skomplikowane druki.
- Warto pamiętać, że uzupełnienia i korekty nakładane muszą być we wniosku, który został złożony w Funduszu z odznaczeniem na formularzu wniosku korekta wniosku. Na dokonanie pierwszej korekty jest 15 dni roboczych.
Szczegóły Programu: https://wfosigw.pl/czyste-powietrze/
Portal beneficjenta: https://portal.wfosigw.pl/