Kasztanowe Mazowsze dzięki środkom z WFOŚiGW w Warszawie
Zakończona została IX edycja projektu edukacyjnego „Zaadoptuj kasztanowca”. W przedsięwzięciu uczestniczyło 66 ośrodków edukacyjnych (przedszkola, szkoły podstawowe i gimnazja) z czterech regionów Mazowsza (Płock, Siedlce, Ciechanów i Żyrardów) angażując ok. 5.000 uczestników.Program od początku jest współtworzony i finansowany ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie. Tegoroczna edycja została dofinansowana kwotą 30 tys. zł dotacji.
Spotkanie podsumowujące projekt edukacji ekologicznej „Zaadoptuj kasztanowca” odbyło się 10 marca br. w auli Instytutu Biologii UPH. Na zaproszenie organizatorów tj. Porozumienia Tygodników Mazowieckich, którym przewodnicy Wydawnicza Spółdzielnia Pracy „Stopka” – Tygodnik Siedlecki – przybyły reprezentacje niemal wszystkich szkół uczestniczących w projekcie. Dzięki dotacji WFOŚiGW w Warszawie wszyscy uczestnicy otrzymali książki edukacyjne, a zwycięzcy nagrody rzeczowe, w tym m.in. mikroskopy i zestawy plastyczne.
W ramach podziękowania za wieloletnie wspieranie działań ekologicznych i projektów edukacyjnych na Mazowszu, prezes Funduszu, Tomasz Skrzyczyński otrzymał piękne kasztanowe serce wykonane przez uczniów Szkoły Podstawowej w Życzynie. Po prostu serce za serce…
Zadanie realizowane jest w okresie od września do marca.
W ramach projektu „Zaadoptuj kasztanowca” prowadzone są:
- konkretne działania ochronne prowadzone na kasztanowcach, np.:
– prowadzenie inwentaryzacji i nanoszenie lokalizacji na makiety, mapy miejscowości i gmin;
– wykonywanie zabiegów ochronnych na drzewach zdrowych, którym wystarczy regularne: w zimie – usuwanie zanieczyszczonych chemikaliami resztek śniegu (osłabiają one system korzeniowy), natomiast latem – podlewanie w czasie suszy (kasztanowce lubią wilgoć);
– dokładne grabienie i niszczenie opadłych, zainfekowanych liści, lub kompostowanie a także zastosowanie jednej z metod leczenia: chemicznej (iniekcje, pułapki feromonowe) lub mechanicznej (lepowanie pni). Wykorzystywano też metody walki biologicznej zawieszając budki lęgowe dla sikorek, które są naturalnym wrogiem szrotówka;
– „adopcja” kasztanowców, czyli opieka wybranych drzew i alei kasztanowych;
– apele do mieszkańców wsi o włączenie się w akcję ratowania kasztanowców;
– edycja wydawnictw: gazetek szkolnych, ulotek , plakatów na temat sposobów ratowania drzew, kalendarzy z ciekawostkami o kasztanowcach, akcji i kampanii;
– opracowania merytoryczne na temat biologii gatunków zarówno kasztanowców jak i szrotówka kasztanowcowiaczka łącznie z cyklem rozwojowym;
- działania edukacyjne na temat biologii i ekologii kasztanowców, w tym etologii szkodnika szrotówka kasztanowcowiaczka.
- konkurs plastyczny dla przedszkolaków „Nasze rude skarby”.