Dzielnice Mokotów i Wilanów bezpieczniejsze podczas powodzi

1 grudnia 2013 / Anna Mzyk

 Zakończyła się przebudowa 6,7 km wałów przeciwpowodziowych lewobrzeżnego odcinka rzeki Wisły. Inwestycja objęła swym zasięgiem dwie dzielnice Warszawy – Wilanów oraz Mokotów. Całkowity koszt przeprowadzonych prac wyniósł ponad 11,2 mln zł, z czego ponad 5,6 mln zł stanowiła dotacja z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie.

Przebudowa wału na terenie dzielnic Wilanów i Mokotów to pierwszy etap większego przedsięwzięcia, które swoim zasięgiem obejmie także w przyszłości wały znajdujące się na terenie gminy Konstancin-Jeziorna. W sumie cały projekt obejmie 16,05 km wałów przeciwpowodziowych rzeki Wisły i Jeziorki.

W ramach zakończonego właśnie etapu przebudowano łącznie 6,7 km wałów, z czego ponad 6,5 km położonych jest na terenie dzielnicy Wilanów, a 123 m na terenie dzielnicy Mokotów m.st. Warszawa.

Zakres rozpoczętych w 2011 r. prac budowlanych obejmował podwyższenie korony i rozbudowę korpusu wału, uszczelnienie przeciwfiltracyjne korpusu i podłoża wału za pomocą wbudowanej pionowo w oś wału przesłony hydroizolacyjnej, umocnienie fragmentów skarp i korony oraz remont budowli wałowych. Dodatkowo, zabezpieczono korpus wału przed szkodliwą działalnością bobrów, a także wykonano chodnik, który w razie akcji przeciwpowodziowej może posłużyć jako droga techniczna.

Teren inwestycji położony jest w bezpośrednim sąsiedztwie obszaru Natura 2000 i w pobliżu rezerwatu przyrody „Wyspy Zawadowskie”. W związku z czym dokładano szczególnej ostrożności w celu przygotowania i prowadzenia robót zgodnie z wieloma restrykcyjnymi warunkami m.in. prowadzenia robót w sposób w pełni zabezpieczający wody powierzchniowe i grunt przed zanieczyszczeniami, ograniczeniem wycinki drzew do niezbędnego minimum i prowadzenia jej poza okresem lęgowym ptaków i innych zwierząt. Ponadto, w ramach kompensacji środowiskowej zainstalowano 600 skrzynek lęgowych dla ptaków. Wszelkie nałożone przez właściwe organy warunki prowadzenia robót zostały zachowane dzięki czemu ekosystem ucierpiał w minimalnym stopniu. 

Ta strona używa cookies i podobnych technologii. Chcąc dalej korzystać ze strony musisz zaakceptować politykę prywatności.

Akceptuję