Pierwsze elektryczne radiowozy w stołecznej Policji
Samochody marki Hyundai Kona o napędzie elektrycznym otrzymały dzisiaj dwie warszawskie komendy. Nowe nabytki będą służyły policjantom z pionu prewencji. Zakup współfinansował Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie.
Prezentacja nowo zakupionych pojazdów odbyła się dzisiaj na dziedzińcu wewnętrznym Pałacu Mostowskich. W spotkaniu udział wzięli: prezes Zarządu Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie Marek Ryszka oraz Zastępca Komendanta Stołecznego Policji ds. Logistyki Włodzimierz Pietroń.
Komenda Rejonowa Policji Warszawa I oraz Komenda Rejonowa Policji Warszawa II jako pierwsze otrzymały nowe elektryczne radiowozy. Cztery pojazdy będą użytkowane przez śródmiejskich policjantów, natomiast dwa – trafią do mokotowskiego pionu prewencji. Bezemisyjny napęd nie jest tu przypadkowy, bo szczególnie ten pierwszy rejon należy do grona zatłoczonych, głośnych i często zanieczyszczonych spalinami. Poza tym auta mają się też przyczynić do wzrostu świadomości ekologicznej. Łączny koszt inwestycji to ponad 1 000 000 złotych, z czego 50% dofinansował Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie, pozostała kwota pochodzi ze środków stołecznej Policji.
Nowe nabytki posiadają akumulator o pojemności 64 kWh, co pozwala na przejechanie w ruchu miejskim około 550 kilometrów. Elektryczny napęd oferuje moc 204 KM. Samochód rozpędza się do setki w 7,6 sekundy. Hyundai Kona podczas jazdy miejskiej może zużyć energię nawet poniżej 13 kWh/100 km.
Samochody wyposażone są m.in.: w automatyczną klimatyzację, podgrzewane fotele i kierownicę, kamerę cofania oraz czujniki parkowania (z przodu i z tyłu), a także nawigację, reflektory LED, zestaw Bluetooth oraz system nagłośnienia KRELL. Bagażnik Kony ma pojemność 332 litrów, a po złożeniu kanapy nawet ponad 1000. Kokpit zawiera materiały dobrej jakości, w środkowej części konsoli znajduje się miejsce na kubek lub butelkę z wodą oraz przyciski zastępujące klasyczną dźwignię zmiany biegów. W podłokietniku umieszczono spory schowek.
Zakup pojazdów elektrycznych wpisuje się w Program Rozwoju Elektromobilności w ramach Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju (SOR). W szczególności realizację celów wynikających z Planu Rozwoju Elektromobilności „Energia do przyszłości”, Krajowych ram polityki rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych oraz Ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych.
Zdjęcia i tekst: Dorota Kargul-Plewa