Porozumienie w sprawie mogilników
17 listopada 2009r. w Urzędzie Marszałkowskim w Warszawie podpisane zostałoporozumienie pomiędzy Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie a Samorządem Województwa Mazowieckiego. Porozumienie dotyczy finansowania przez WFOŚiGW w Warszawie zadań z zakresu ochrony środowiska, a w szczególności likwidacji mogilników i magazynów przeterminowanych środków ochrony roślin z terenu Mazowsza. Na ten cel WFOŚiGW w Warszawie przeznaczy do końca 2010 r. 6 mln zł.
Przeterminowane środki ochrony roślin stanowią poważne zagrożenie dla środowiska naturalnego. Na Mazowszu znajduje się 10 obiektów składowania przeterminowanych środków ochrony roślin. Zlokalizowane są one na terenie powiatów: białobrzeskiego, kozienickiego, lipskiego, mławskiego, przasnyskiego, sokołowskiego, szydłowieckiego, zwolińskiego i żyrardowskiego. Łącznie we wszystkich 10 obiektach przewidzianych do likwidacji znajduje się ok. 317,7 Mg przeterminowanych środków ochrony roślin do unieszkodliwienia. Ponadto do unieszkodliwienia przewiduje się ok. 195 Mg zanieczyszczonego gruzu z rozbiórki obiektów oraz ok. 1389 Mg zanieczyszczonej ziemi.
Podpisanie porozumienia stanowi pierwszy etap na drodze ku realizacji powyższego przedsięwzięcia.